Nincs időd napi szinten követni az eseményeket? Iratkozz fel heti hírlevelünkre! E-mail cím:

Forgalomfigyelés okosan

2016. október 15. - spidermanSzólj hozzá!

A nagyvárosok forgalmát balesetek és egyéb zavarok esetén rendszerszinten nehéz kezelni. De nem lehetetlen.

Tulajdonképpen ezt csinálja ma már sok népszerű GPS alkalmazás is, élen a Waze-zel; ha a felhasználók jelentik, hogy valahol baleset van, akkor ez az adat bekerül a rendszerbe, és a dugók elkerülése érdekében a szoftver a tereléseket és egyéb akadályokat az útvonal megtervezésekor figyelembe veszi. Ez mind szép és jó, csakhogy van egy elég nagy probléma a dologgal, mégpedig az, hogy nem minden baleset jár forgalomkorlátozással, de amelyik azzal jár, annál sem mindegy, hogy az autók teljesen beszorulnak, vagy tudnak éppen haladni, csak éppen a megszokott három sáv helyett mindössze egy igénybevételével.

Dugók nemcsak Budapesten vannak, hanem minden világvárosban, így Japán nagyobb városaiban is. Nem csoda, hogy több vállalat is foglakozik azzal, hogyan lehetne megelőzni a dugókat rendszerszinten – merthogy a Waze és a hasonló megoldások jók ugyan, de a fentebb vázolt hiányosságtól eltekintve még az is baj velük, hogy nem használja őket minden autós, ezért a meglévő információ sem jut el mindenkihez. Rendszerszinten olyan megoldásra van tehát szükség, amely az autóktól függetlenül működik – rövid távon legalábbis biztosan, mert hosszú távon azért megoldhatónak látszik, hogy minden autóba kerüljön valamilyen intelligens kommunikációs modul, ami aztán az ilyesfajta forgalmi adatokat kezelni tudja.

A muRata egyelőre még csak fejlesztési fázisban lévő rendszerének egyik alappillére természetesen a forgalomfigyelés, ami nemcsak az autók számát tudja megállapítani, hanem az eltereléseket, baleseteket ,és dugókat is magától felismeri. A rendszer másik nagyon fontos eleme a tájékoztatás, amely az utcákon elhelyezett digitális táblák segítségével történik – ez a rendszer akár sávonként más és más utasítást adhat a járműveknek. Ha például csak a szélső sávban van torlódás egy lerobban autó miatt, akkor lehetőség van arra, hogy a szélső sávot letereljék az egyébkén tök üres mellékutcákba, hogy a háztömböt megkerülve az autók visszatérjenek, és folytassák az utat. Ez a módszer azért jobb, mert nincsen szükség a bizonyítottak torlódást okozó sávváltásra. Természetesen a táblákkal ennél jóval bonyolultabb szituációkat is lehet kezelni, akár még arra is van mód, hogy az ajánlott sebesség kiírásával az autók fogyasztását és a városok levegőjének minőségét javítsák. Ha pedig nincsen torlódás, akkor az olyan veszélyes helyzetekre lehet hatékonyan figyelmeztetni, mint például a hó miatt csúszóssá vált útfelület.

A muRata platformjának előnye az, hogy az autók szintjén semmilyen változtatásra nincsen szükség, így a megoldás a világ bármely városában relatív egyszerűen üzembe helyezhető. A tervek nagyok, a tesztelési fázis egy-két éven belül zárulhat le, utána jöhet az éles üzem Japánban (amely során kiderül, hogy elég-e a fontosabb gócpontokat „bedrótozni”, vagy nagyobb terület irányítására van szükség), öt éven belül pedig a nemzetközi terjeszkedésre is van esély, feltéve hogy amerikai és európai nagyvárosok is érdeklődnek a rendszer után.