- 2014. január 12., 09:55
Sokan arra gondolnak, hogy a jövő autójában a lézer pásztázza majd az utat. Erről szó sincs, de a lámpa brutális.

Sokan arra gondolnak, hogy a jövő autójában a lézer pásztázza majd az utat. Erről szó sincs, de a lámpa brutális.

Az Audi néhány éve már rendszeres látogatója a CES-nek, és a vállalat évről évre betekintést enged azokba a technológiákba is, amelyek a jövő autóiban lesznek viszontláthatók. Ilyen a lézeres lámpa is, amelynek pontos megjelenési dátuma még nincsen, de azt azért megtudtuk a standon, hogy a technológia nagyon hamar meg fog jelenni kocsikban is – ebből mi idei premierre számítunk.

A lézeres lámpával kapcsolatban fontos eloszlatni azt a tévhitet, hogy az utat nem pásztázó lézerfény világítja meg, „csupán” arról van szó, hogy a fényt, amelyet egy projektor vetít az útra, lézer állítja elő. Kék fényű lézer, hogy teljesen precízek legyünk, amely elé egy foszfor diffúzor kerül, így kapjuk meg a természetes, 4-5000 Kelvines színhőmérséklettel rendelkező fehér fényt. Az alábbi videóban látszik, ahogyan a lézer fénye megvilágítja a foszforozott lapot, majd a mellette lévő fekete területet.

A lézer alkalmazásának előnye kettős. Egyrészt maga a fényforrás pontszerű, így nagyon jól meg lehet tervezni a megvilágítandó területet. Másrészt fényes, és nem is kicsit. Hogy mennyire, azt az alábbi ábra szemléleti: látszik, hogy a lézeres lámpa segítségével az országúti fény hatótávolsága több, mint duplájára, 500 méterre növelhető a jelenlegi legjobb, LED-es technológiához képest.

Még egy adalék: a fényforrást a tesztkörnyezetben csak 10 százalékos teljesítményen üzemeltették, de így is eléggé vakító volt a fénye.

Bár a lézerről mindenkinek nagy és nehéz szerkezetek jutnak az eszébe, a lézeres fényforrás pici, íme a modul tokkal, vonóval.

Fogyasztás szempontjából a lézer egyelőre nem jó alternatíva, de csak kicsivel drágább a LED-es megoldásoknál – és ahogyan a tömeggyártás beindul, úgy az energiaigény is remélhetőleg csökkenni fog.

Akár így is kinézhet majd
Címkék