- 2010. június 7., 10:01
Nagy adósságunkat pótoljuk most: lássuk, mit hoztak a gyártók 3D fronton a Computex 2010-re.

Igen, anélkül írunk most összefoglalót a 3D-ről, hogy előtte egyetlen termékkel komolyabban is foglalkoztunk volna itt a Computexen. Az ok egyszerű: igazán új dolog nagyon kevés volt.

A Computexen főleg az aktív szemüveges megoldások voltak előtérben, erről rengeteg képet tudnánk mutatni, de igazából teljesen felesleges, minden standon ugyanazt látni: NVIDIA 3D VISION. A gyártók, így például a Gigabyte, az ASUS, az MSI, a Giada, az Inno3D és még sokan mások, kiállították az NVIDIA 3D VISION-t. Na bumm. Ez már kint volt tavaly is, sőt már teszteltük is. Ami új és érdekes lehetett volna, az az ATI-féle 3D, ami kint volt ugyan az AMD-nél, de nagyon eldugták, nem is szívesen beszéltek róla – a FUSION volt most a fontos.


NVIDIA 3D VISION: mindehol ugyanaz a látvány

Azért szerencsére voltak más 3D-s kütyük is. Még mindig az NVIDIA 3D VISION rendszerénél maradva az MSI (és az Acer) bemutatták a világ első 3D-s all-in-one gépét – persze ettől sem kell elájulni, ugyanaz a rendszer, ugyanaz a szemüveg, csak éppen más formátumú gépbe került be. Ennél egy fokkal érdekesebb volt az MSI és a Gigabyte 3D-s notebookja (MSI FX600 3D és Gigabyte Q1585), amelyek passzív szemüveggel működnek, felbontásuk pedig 1600×900 pixel 2D módban, és 1600×450 pixel 3D módban.

Passzív szemüveges 3D - itt éppen az MSI gépe

Habár összességében az a véleményünk, hogy a passzív rendszerek jobbak, a technológia egyelőre nem áll készen arra, hogy noteszgépekben is hatékonyan alkalmazzák ezt a megoldást, mert a TN panelek függőleges betekintési szögei láthatóan annyira katasztrofálisan alacsonyak, hogy ha a pontosan merőlegestől már kicsit is eltérő magasságban nézzük a kijelzőt, akkor a 3D-s hatás lecsökken, esetleg megszűnik, mintha nem is lenne rajtunk a szemüveg. Nyilván nemcsak a TN-panel, hanem a kijelző elé épített polarizációs szűrő is ludas a dologban. És ismétcsak: passzív szemüveges 3D-t is láttunk már, a Sony 2009-es CES-en kiállított tévéi is ezt az eljárást használták például.


ECS all-in-one és AIPTEK képkeret valamit a parallax filter közelről

Szemüveg nélküli 3D is volt a Computexen, több helyen is. Az ECS-nél all-in-one gépet (G10 3D), az Aipteknél képkeretet mutattak be – a szokásos eredménnyel. Ha a képet megfelelő irányból és távolságból nézzük, akkor a mélységérzet jó, de elmozdulva szétesik a kép. A véleményünket továbbra is fenntartjuk, ez a 3D-s kijelző csak a hordozható játékgépekbe (pl. Nintendo) és mobiltelefonokba lehet jó, tévébe, monitorba biztosan nem. Nem is lepődtünk meg, amikor az ECS-nél azt mondták, hogy a kiállított 3D-s gépek egyelőre csak prototípusok, viszont az AIPTEK komolyan fontolgatja, hogy még idén piacra dobja-e a képkereteit.

Ami igazán érdekes lett volna, az a 3D-s felvételkészítés, de ezt a területet csak nagyon kevés gyártó fedezte fel magának egyelőre. Az AIPTEK volt az egyik, a másik pedig a DigiLife; utóbbinál viszont nem voltak túl közlékenyek és még fényképeket sem készíthettünk a termékekről. A főleg „bulikamerákat” gyártó AIPTEK-nél az i2 nevet kapta a 3D-s modell (mint megtudtuk, azért mert i2 =„eye-two”, azaz két szem [img]/files/images/smiley/face-smile.png[/img]). A kamerára két fix fókuszú objektív (min fókusztávolság: 1 méter) került, a másik oldalon egy 5 Mpixeles CMOS érzékelővel. Az i2-vel 2592×1944 pixeles állóképet és 1280×720@30fps-es mozgóképet készíthetünk 3D-ben, MP4 illetve JPEG formátumban.

AIPTEK 3D-s kamera

A kamera fénykép módban elvileg arra is képes, hogy egyszerre 2D és 3D képet rögzítsen, ha valamiért erre szükségünk lenne. A felvételek a 128 Mbájtos belső memóriára vagy SDHC kártyára kerülhetnek. A Computexen az AIPTEK live demót tartott, így rögtön meg is nézhettük, hogy milyen minőségű a 3D-s felvétel: a mélységérzet szerintünk rendben volt, de a fix fókusztávolságú objektív miatt a térérzet a messzebb lévő objektumoknál sokat gyengült. Megkérdeztük természetesen, hogy az elkészített videókat hogyan tudjuk megnézni: a kamera HDMI kimenetén keresztül bármilyen olyan tévével, ami támogatja a side-by-side 3D-s streameket (elvileg minden 3D logós tévé ilyen) vagy PC-n, a kamerához mellékelt alkalmazással. Az i2 forgalmazása hamarosan megkezdődik, hozzánk pedig a tervek szerint a Q3 végén juthat majd el az AIPTEK 3D rögzítésre képes kamerája.

MSI koncepció termék: irányítás térbeli gesztusokkal

Az MSI-nél meg egy érdekességet láttunk. Aki olvasta tavalyi CES-es tudósításunkat, az találkozott már a Minoru nevével, ez a cég készítette el a világ első 3D-s webkameráját. Az MSI-nél ezt a típust gesztusok érzékelésére használják fel, az egyelőre még erősen prototípus stádiumban lévő (de azért már annyira, hogy mutogatni lehessen, jó állapotban lévő) szoftverrel képeket (diavatítést) lehetett nézni, és a megjelenő fotókat karmozdulatunkkal tudjuk kicsinyíteni, nagyítani.

A 3D a CES 2010 után a Computex 2010-en is nagy hangsúlyt kapott, ezt el kell ismerni. Azonban ha szigorúan vesszük, akkor a mainstream termékeknél szó nem volt új termékekről, csak arról, hogy az aki kimarad az lemarad elvét követve mindenki az NVIDIA 3D VISION-t népszerűsítette.