Nincs időd napi szinten követni az eseményeket? Iratkozz fel heti hírlevelünkre! E-mail cím:

2014-re megélénkül a LED-piac

2009. augusztus 28. - spidermanSzólj hozzá!

08-28
Az egyre növekvő tévéeladások a LED-es fényforrások piacát is élénkítik, nem véletlen, hogy 2014-ben várhatóan már több lesz az ilyesfajta fényforrással szerelt LCD-tévé, mint a hagyományos, CCFL lámpával szerelt készülék.

A DisplaySearch előrejelzése alapján öt éven belül átveszik az uralmat a LED-es fényforrások az LCD-tévék esetében is. Korábban már írtunk róla, hogy a notebookok esetében arra lehet számítani, hogy 2012-re a LED-ek teljesen kiszorítják a régebbi háttérvilágítás-típusokat. A tévék esetében azonban a folyamat tovább fog tartani; a LED-es háttérvilágítású készülékek aránya pillanatnyilag 3% körüli, de az előrejelzés alapján 2013-ban már tízből négy tévében lesz LED-es fényforrás, 2014-re pedig ez az arány átlépi az 50%-ot is. A LED-ek kijelzőkben való alkalmazása érdekében a tajvani AUO és az Innulux is folyamatos fejlesztéseket eszközöl, előbbi mielőbb szeretne átállni a környezetkímélő fényforrás széles körű alkalmazására.

Habár a LED-ek alkalmazása egyelőre drágább, mint egy CCFL háttérvilágítás használata, a kereslet növekedésével csökenhet a két alternatiae között az árkülönbség. A LED-eknek egyébként eddig nem igazán taglalt, a gyakorlati alkalmazás során jól kihasználható előnyei is vannak. Amellett, hogy kisebb lesz az eszközök fogyasztása, a LED-ek nem tartalmaznak üveget, szélsőséges hőmérsékleti tartományban üzemeltethetők, kevés hőt termelnek, nincs bemelegedési idejük és gyakorlatilag kiégni sem tudnak.

A LED-piac forgalma hatalmas, a becslések alapján 2009-ben elérheti az 5 milliárd dollárt is, 2012-re pedig a forgalom legalább megkettőzése várható. Igaz, ezek az adatok nemcsak a tévék, monitorok és notebookok háttérvilágítása által generált forgalmat tartalmazzák, hanem minden LED-es fényforrásét, legyen az hangfalba, jelzőlámpába stb. beépítve. A piac legnagyobb szereplője jelenleg Japán 37%-os részesedéssel (2008-as adat), a második pedig Taiwan, aki a piac 20%-át tudhatja magáénak.