- 2012. július 11., 15:37
A DisplaySearch legújabb piackutatása szerint a plazmatévéknek már csak néhány évük maradt.
Hirdetés

A piackutató rendszeres negyedéves jelentése, amely négy évre tekint előre, azt jósolja, hogy 2016-ra a LED-es LCD és az OLED mellett gyakorlatilag minden más technológia kihal: nem lesznek CCFL háttérvilágítású LCD-tévék, hátulvetítős tévék, CRT-tévék és plazmatévék sem. Az előrejelzés persze nem túlságosan meglepő, lévén, hogy a LED-es LCD technológia dominanciája már ma sem kérdőjelezhető meg; a 2012-ben eladott 245 millió 69 százaléka lesz ilyen modell. A globális tévépiac egyébként a várakozások szerint 1,4 százalékkal fog csökkeni idén, és nem várható, hogy a trend 1-2 éven belül megfordul. Ennek több oka is van; az általános gazdasági helyzet mellett meg kell említenünk azt is, hogy több országban véget értek tévévásárlást támogató programok, valamint azt is, hogy több régióban befejeződött a keresletet átmenetileg fokozó digitális átállás is. A készülékek átlagos ára 2012-ben csak 4 százalékkal fog esni, amelyet elsősorban az eredményez, hogy a csökkenő piacon belül a nagyméretű készülékek részpiaca erősödni fog. (Csak érdekességképpen, 2012-ben az átlagos képméret 35 col fölé kúszik, 2013-ban pedig, Észak-Amerikában legalábbis, el fogja érni a 40 colt is.)

A várakozások szerint az LCD-k dominanciája 2015-ben lesz a legerősebb, 97 százalékos – ebben az évben az OLED még nem lesz túl elterjedt, a többi alternatív technológia viszont szinte egyáltalán nem lesz már jelen. A CRT- és plazmatévét eltűnését egyaránt az okozza majd, hogy a technológiával elérhető árszint már nem fog tudni versenyezni az LCD-tévékével; bár a plazmatévék esetében ez csak részben lesz kiváltó ok, a másik oldalról azt is meg kell említenünk, hogy a plazmatévék jó feketéjére és kontrasztarányára vágyóknak addigra az OLED is csábító lehet.

Az előrejelzések pontosságával sok esetben lehet vitatkozni, a DisplaySearch mostani riportja azonban, legalábbis a trendeket illetően, mindenképpen helytállónak tűnik. A piac valóban nagyon a LED-es háttérvilágítású LCD-k illetőleg az OLED-tévék felé mozog, a két legnagyobb tételben szállító vállalat közül a Samsung például egyáltalán nem kínál már LCD-t, az LG pedig gyakoratilag csak egyetlen modellt kínál. A plazmatévék eltűnése is biztosnak tűnik, legfeljebb csak az időpont lehet kérdéses – a halálos ítéletet pedig maga a Panasonic írta alá, amikor idén áthelyezte a fókuszt az LCD technológiára. A piackutatás egyetlen dologgal nem számol, mégpedig az új technológiák megjelenésével; a Sony CES-en bemutatott Crystal LED technológiája négy éven belül azért könnyen valósággá válhat, igaz, a piaci helyzetet ez sem fogja drámaian átrendezni.