- 2014. május 13., 17:27
Az Immersat felajánlotta, hogy a jövőben térítésmentesen nyomon követi az összes kereskedelmi repülőgép útvonalát.
Hirdetés

A londoni székhelyű Immersat terméke található meg szinte az összes olyan kereskedelmi repülőgépen, amelyik a klasszikus navigációs eszközök mellett GPS alapú nyomkövetőt is használ. A cég technológiáját az Airbus és a Boeing a hosszú távú repülésre alkalmas gépeknél egyaránt széria felszerelésként használja, így szinte az összes, ma szolgálatot teljesítő repülőgépen megtalálható – ez nagyjából 11 ezer gépet jelent. A kezdetben nonprofit jelleggel működő vállalat ma már magánkézben van, így természetesen profitorientált, és minden szolgáltatásért, így a folyamatos nyomon követésért is pénzt kér.

A Malaysia Airlines MH370-es járatának katasztrófája után a cég úgy döntött, hogy ezentúl minden utasszállító útvonalát rögzíteni fogja, ingyenesen. Ez persze túlzottan nagyvonalú ajánlatnak tűnik – és valójában az is, hiszen egy ilyen súlyos katasztrófát ki lehetne használni akár arra is, hogy az Immersat vezetése meggyőzze a légitársaságokat arról, hogy érdemes fizetni a nyomvonal rögzítéséért is. Csakhogy a helyzet nem ennyire egyszerű, mert éppen a fent említett katasztrófa nyomán kiderült, hogy az Immersat képes volt azokat a járatokat is követni, amelyeknél a nyomkövetés nem volt aktív, igaz, nem tisztázott pontosan, hogy ez mely gépekre és milyen mértékben vonatkozik. Minden esetre sokat elmond, hogy az MH370-es útvonalát végül a cég műholdjai által rögzített adatok elemzése alapján határozták meg – persze az, hogy az adatok helytállóak-e, csak akkor derül ki, ha a gépet valaha megtalálják.

A vállalat sajtóközleménye ugyan nem tér ki rá, de valószínűleg nemcsak az elsődleges, hanem a másodlagos nyomkövető rendszerre is vonatkozik az ingyenesség – az elsődleges és másodlagos rendszerek között az alapvető különbség az, hogy utóbbit nem lehet kikapcsolni, így akkor is szolgáltat adatokat, ha mondjuk a fedélzeten valaki direkt szeretné elkerülni, hogy a repülőgép pozíciója ismert legyen.

A GPS alapú nyomkövetés fontossága abból ered, hogy a rendszer a helyzeti adatokat folyamatosan továbbítja a „felhőbe”, így az olyan utasszállítók repülése is folyamatosan és pontosan nyomon követhető, amelyek útvonala olyan területen vezet keresztül, ahol sem polgári sem katonai radarok nem tudják észlelni a forgalmat. Ez a gyakorlatban leginkább az óceánok feletti területet jelenti, amelyek kihasználtsága folyamatosan nő, ahogyan egyre több gép válik alkalmassá arra, hogy messzebb repüljön a vészhelyzet esetén leszállásra alkalmas repülőterektől (és egy Helsinki-Tokió útvonalat például az Északi-sark felett tegyen meg).

Címkék