Oroszországban is van olyan állami szerv, amely a szabad verseny felett őrködik – sikerült is ennek most egy igen nagy falatot a szájába vennie. A hatóság felszólította a Google-t, hogy nézze át és 2015. november 18-ig módosítsa is a gyártókkal kötött megállapodásait úgy, hogy azok megfeleljenek az érvényben lévő versenyjogi szabályoknak. Oroszországnak az nem tetszik, hogy a Google az Android használatért és a Play Store hozzáférésért cserébe megköveteli a gyártóktól, hogy egyes alkalmazásokat előre telepítsenek a készülékekre. Ezek többsége természetesen olyan program, amely a Google számára valamilyen módon bevételt generál, ha úgy tetszik, ezek miatt ingyenes maga az OS.
Az ügy alapvetően azonban a keresőről szól, mivel azért került napirendre, mert a Google egy helyi versenytársa, a Yandex panaszt nyújtott be. Habár a Yandex nyilván csak az oroszországi pozícióit védi (keresője a Google-nél is népszerűbb, egyelőre), az ügynek az ítélettől függően komoly hatása lehet az Androidra globálisan is. A Google ugyanis a világ szinte minden országában igyekszik kihasználni azt, hogy az Android messze a legnagyobb részesedéssel rendelkező operációs rendszer a mobilos világban. Nagyon leegyszerűsítve a dolgot: ha a Google önként módosítja a gyártókkal kötött megállapodást (mérget vehetünk rá, hogy erre nem fog sor kerülni) vagy per lesz a dologból, és annak végén olyan ítélet születik, hogy a Google sáros (nem fogadnánk az ellenkezőjére), akkor nemcsak pénzbeli büntetésre és adott esetben termékei tiltására számíthat, hanem arra is, hogy más országokban is be fogják ugyanezért támadni. Bevétel szempontjából egyik sem tűnik túl bíztatónak.
A Yandex egyébként „csak” azt szeretné elérni, hogy az Oroszországban forgalmazott mobilok esetében a forgalmazók saját maguk dönthessék el, hogy a Google keresőjét vagy a Yandexet szeretnék-e alapértelmezettként használni.
Egyébként nem ez az egyetlen hasonló ügy a Google-lel összefüggésben, az EU-ban már folyik ellene egy eljárás, amely során azt vizsgálják, hogy a vállalat a keresési eredményeket manipulálta-e bármilyen módon azért, hogy a szintén saját Google Shopping online áruházat előnyben részesítse. Ez sem ígérkezik egyszerű esetnek.