Nincs időd napi szinten követni az eseményeket? Iratkozz fel heti hírlevelünkre! E-mail cím:

Góban is győz a gép

01-28
A sakk után a gót is elveszik tőlünk a gépek: a Google DeepMind AI góban legyőzte a játék európai bajnokát.

Ha valaki esetleg nem tudná, a go egy régi kínai társasjáték, amelyben fekete és fehér köveket kell egy 19×19 mezős pálya rácspontjaira lerakni úgy, hogy velük bekerítsük az ellenfél csoportjait és a pálya több, mint felét ellenőrzésünk alá vonjuk. A játék szabályzata persze ennél lényegesen bonyolultabb (a teljesen körbekerített, úgynevezett halott köveket például leveszik a tábláról, stb.), a játékmenet pedig a sakknál sokkal szerteágazóbb lehetőségeket kínál, így gyakorlatilag lehetetlen, hogy egy nagyon gyors számítógép előre lemodellezve a lehetséges lépéseket, egyszerűen erőből nyerjen meg egy meccset. Ezen különbség okán mindeddig nem készült olyan program vagy gép, ami képes lett volna megverni egy embert góban, miközben a sakk esetében már húsz éve előttünk járnak.

Ez a „miénk a go” periódus ért most véget a Google Alpha Go programjának köszönhetően. A kicsit több, mint két éve megvásárolt, DeepMind nevű angol cég fejlesztette mesterséges intelligencia a sport európai bajnokát, Fan Huit győzte le 5-0 arányban, a következő lépcsőfok pedig márciusban lesz, amikor a világ egyik legjobbját, Lee Sedolt hívja ki. Ennek érdekében egyébként a DeepMind naponta több millió játékot tanulmányoz és tanul belőlük. A meccs közben az Alpha Go az emberhez hasonlóan csak pár lépést számol ki előre, és ahelyett, hogy a lehetséges állások milliárdjaival foglalkozna, inkább igyekszik ráérezni, hogy az ellenfélnek mi lesz valószínűleg a következő mozdulata.

A DeepMind AI és az Alpha Go kapcsán kidolgozott eljárások persze nem kizárólag a go játékosok legyűrésére lesznek jók: ezek az algoritmusok a jövőben egy sor olyan területen segíthetnek majd, ahol a nyers számítási kapacitás helyett a „megérzésen” lehet a hangsúly, így például az orvosi diagnosztikában és a klímamodellezésben is.