Nincs időd napi szinten követni az eseményeket? Iratkozz fel heti hírlevelünkre! E-mail cím:

Amikor a légitársaság jobban utálja a fedélzeti WiFi-t, mint az utasai

02-18
Az American Airlines a GoGo műholdas internetszolgáltatóval kötött szerződés felmondását helyezte kilátásba.

A légitársaságok vérre menő háborút folytatnak az utasokért, a csata egyik legfontosabb eleme pedig az, hogy milyen kényelmi szolgáltatásokat tudnak adni a fedélzeten. Abba most ne menjünk bele, hogy az egyre kisebb lábtér és az egyre kényelmetlenebb ülések miatt az utazás ma már messze nem olyan kényelmes, mint akár pár évvel ezelőtt; a WiFi azonban kétségtelenül olyan tényező, amely előnyt jelenthet a konkurenciával szemben. Már, ha jól működik. Az American Airlines WiFi-je viszont – és ezt tapasztalatból is mondjuk – csapnivaló. Lassú, és csak 10 ezer láb repülési magasság felett lehet használni. Vagyis sem a gurulás alatt sem a felszállást követő és a leszállást megelőző időben nem működik. Ráadásul a GoGo szolgáltatási területe is korlátozott, a tengerentúli járatoknál nem lehet a teljes út során internetezni.

Az AA viszonylag korán ugrott fel a vonatra és mivel akkoriban még csak a GoGo foglalkozott igazán ilyen jellegű szolgáltatás nyújtásával, nem is volt kérdés, hogy a légitársaság kit bíz meg a feladattal. Csakhogy azóta megérkezett a konkurencia is (Panasonic, ViaSat, Thales – hogy csak egy párat említsünk), akik nemcsak jobb, hanem még olcsóbb alternatívát is kínálnak. A gond az, hogy a felmérések szerint az utazók ötöde hajlandó másik légitársasággal repülni pusztán azért, hogy a levegőben is tudjon internetezni, így a WiFi tényleg komoly tényezővé lépett elő.

Az American legnagyobb problémája az, hogy a GoGo a biztos bevételek tudatában elkényelmesedett, és nem haladt a korral, így a szolgáltatása ma már egyáltalán nem versenyképes. A légitársaságnál egyébként nagyon okosak voltak, akik megkötötték a szerződést, mert a megállapodásban szerepel egy kitétel, amely szerint a felmondást megalapozhatja, ha a GoGo nem tud versenyképes alternatívát szállítani. A légi cég ezt az opciót használná ki – állítólag már az új partnert is kiválasztották, aki a ViaSat lesz. Arról, hogy a GoGónak van-e vaj a füle mögött, mindent elmond, hogy a vállalat szóvivője a vádakra nem reagálni, csak annyit mondott, hogy az American Airlines a GoGo megbecsült partnere, és mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a nézeteltérést valahogyan orvosolni tudják.