Már bejelentették egy ideje, de fizikai valójában csak most érkezett meg hozzánk a Mio új PNA-sorozata, a Moov, amely az eddig megszokott „C” vonalat viszi tovább. A Moov 200-as 4:3-as képaránnyal rendelkezik, míg a 330, a 360 és a 370 16:9-es kijelzőt kapott. Mind a 200-asból, mind a 330-asból létezik regionális és teljes európai térképpel felszerelt változat is, tehát a termékcsalád számos tagból áll. Nekünk most a 330-as, teljes Európát tartalmazó változatát (Moov 330 Europe Plus) volt szerencsénk kipróbálni – és összehasonlítani régi, szeretett C520-asunkkal.
Mint a netet járó, és a PNA-k iránt érdeklődő felhasználó már hallhatta, nekünk, magyaroknak különösen érdekesek az új Mio-k, ezekben ugyanis már nem nemzeti büszkeségünk, az iGO dolgozik MioMap-nak maszkírozva, hanem a Mio által tavaly megvásárolt Navmantól érkező szoftver. A váltásnak a Mio vezetői szerint egyedül az volt az oka, hogy így házon belüli termékkel szerelhetik fel a készüléket, szó nincs róla, hogy elégedetlenek lettek volna az iGO-val, nem feltétlenül kell tehát összeesküvést keresnünk a történtek mögött.
Persze bennünket, felhasználókat a miért helyett sokkal inkább az érdekel, hogy az új szoftver jobb-e a réginél – vagy legalábbis van-e olyan jó, mint az volt. Ez azért is sűrgető kérdés, mert az eddigi Mio-k esetében – tehát az általunk használt C520-nál is – a következő frissítéssel már az új kezelőfelület kerül majd fel, tehát ha az iGO nekünk jobban tetszett, akkor bizony bajban leszünk az update megjelenésekor.
Ennyi bevezető után nézzük most meg először magát a hardvert. A Mio saját bevallása szerint a Moov 330-ban egy 400 MHz-es Samsung processzort találunk, 64 MB RAM-mal és 2 GB Flash ROM-al, amelyből a mi készülékünkön 360 MB volt szabad. A térkép egyetlen, 1,5 gigás fájlban található. Kijelzője maradt a 480x272 pixeles, 4,3”-es példány, amelyet a C520/720 is használt.
A GPS jelek vételéről az eddig is bevált SiRF Star III gondoskodik, immáron a sokkal gyorsabb warmstart-ot (állítólag ideális körülmények között ez 5 másodperc is lehet) ígérő InstantFix II technológiával.
Külső
Az elődhöz képest alapvetően nem változtattak a készülék formáján, de számos apró különbsége miatt elsőre meg tudjuk őket különböztetni. Az előlapról például eltűnt a csillogó műanyag, helyére szálhúzott alumínium került, és eltűnt a hátsó kiemelkedés is. Annak ellenére, hogy a készülék vaskosabbnak tűnik, valójában nem az, sőt, körülbelül 1,5 mm-el még vékonyabb lett.
Átalakították az eddigi egyetlen kezelőszervet, és a ki/bekapcsolást és resetelést végző nyomógombot egy rendes kapcsolóval helyettesítették. Ezzel sikerült kiküszöbölniük az előző változat azon hibáját, hogy hajlamos volt a legkisebb nyomástól is bekapcsolódni táskánkban vagy zsebünkben.
A bővítőkártya helye átkerült a készülék tetejére, és eltűnt a fülhallgató-kivezetés is. Mivel teljesen átalakították az autós tartót is, így a készülék aljáról eltűnt a hosszú csatlakozósor, helyette csak egyetlen USB port maradt, amely az adatátviteltől kezdve a beépített akku töltéséig mindenre jó.
Az új bölcső elég egyszerűen használható, két csukló helyett immár egyetlen gömbcsuklóval működik, ráadásul sokkal kisebb is, így nyugodtan a szélvédőn hagyhatjuk, nem fog zavarni a kilátásban. További előny, hogy a hangszóró elhelyezésén is javítottak, így nem fordulhat elő az, ami a C szériánál, hogy a bölcső és a PNA kölcsönösen eltakarta egymás hangszóróit. A készülék csatlakoztatása és eltávolítása ugyan valamivel nehézkesebb, de még így is úgy éreztük, hogy jó ötlet volt változtatni az előző dizájnon.
Belső
Az új Moov-okat a Mio kifejezetten azoknak szánta, akik először vesznek PNA-t, így nem is került bele semmilyen plusz funkció – se képnézegetésre (bár ezt a NavPix segítségével még megoldhatjuk), se zenelejátszóra ne számítsunk.
A készülék bekapcsolása után egyből a MioMap 2008-ba jutunk, amely első ránézésre sokkal „tisztább” hatást kelt az iGO-nál, viszont nem is néz ki annyira jól – a POI-k (hasznos hely, érdekes pont)ikonjai például bosszantó módon kitakarják az utcák neveit, ahelyett, hogy ez fordítva lenne. Előny viszont, hogy a megengedett haladási irány már alapból minden utcán jelölt, míg a C520-nál ezt legfeljebb a konfigurációs fájl piszkálásával lehet megoldani.
Egy utazás megtervezésekor a legfontosabb úticélunk megadása. Ezen a téren valóban nagyon jól működik a Mio által fonetikus keresésnek hívott szolgáltatás: nem is kell pontosan ismernünk a keresni kívánt hely nevének helyesírását (és valljuk be, egy francia kisváros vagy egy lengyel falu esetében ez azért előfordulhat), a készülék megpróbálja kitalálni nekünk azt, hogy mit is akartunk írni valójában. A régi szoftverhez képest további előny, hogy sokkal kevesebb lépésben kell egy címet megadnunk – nem szükséges külön országot és várost választani.
Az útvonal megtervezése azonban sokat „romlott”, már ami a sebességet illeti: ugyanazt a Magyarország-Németország útvonalat a C520 9,57, míg a Moov 330 27,96 másodperc alatt tervezte meg (szerencsére rövidebb utaknál nincs ilyen különbség, az útvonal gyakorlatilag azonnal elkészül). Kifejezetten hiányoltuk az itinert is – a Moov által „manőverek listájának” nevezett ablakban gyakorlatilag utcanevek nélküli listát kapunk a fordulópontokról (hogy pontosak legyünk, egyes autópályák azért kapnak nevet). Egyelőre a – remélhetően – nem végleges firmware-nek tudjuk be ezt a hiányosságot, valamint azt a nagyobb hibát is, hogy egyes utasítások ékes román nyelven kerültek kiírásra. A javítás azért is valószínű, mert ha angol nyelvre kapcsoljuk a készüléket, az itiner is rötgtön kellően részletessé válik.
Pozitívum, hogy a megtervezett útvonalat el tudjuk menteni, illetve hogy végre lehet az útvonal mentén is keresni POI-ra (jól jön ez, amikor hirtelen kell tankolnunk éjszaka az autópályán, mégpedig 50 km-en belül), ám a megtervezett útvonal nem minden esetben tűnik ideálisnak. Ez valószínűleg a térképadatok minőségét is jelenti, amely hazánkat illetően elmaradhat az iGO-nál megszokottól (a készülék menüje szerint 2008.01-es TeleAtlas térképpel dolgozik) – legalábbis tesztútvonalunk esetében egy teljesen felesleges, 3 km-es kerülővel vitt ki minket a városból.
Használhatóság, navigáció
Utazásunk közben a Moov képernyőjéről minden lényeges adatot le tudunk olvasni, az aktuális sebességünktől a várható érkezési időig. Ezeket egyszerre is megjeleníthetjük, vagy kiválaszthatjuk, hogy melyikük jelenjen meg folyamatosan a jobb felső sarokban – míg a jobb alsó sarokban a gyorsmenüt találjuk, amelynek segítségével például a hangot kapcsolhatjuk ki/be, vagy a GPS vétel állapotát nézhetjük meg.
A bal oldalon alul, ha navigálunk, egy másik gyorsmenün az utazással kapcsolatos lehetőségeket találjuk (itt lehet például új útpontot hozzáadni, vagy út menti POI-ra keresni), legalul egy „rácsos” ikonon keresztül pedig a főmenübe juthatunk. A POI-k keresésekor hiányoltuk az alkategóriákat – nehéz például megtalálni egy japán éttermet, ha nincs a nevében a „japán” szó.
A következő manőverre vonatkozó ábra a bal felső sarokba került – elég nagy ahhoz, hogy jól látható legyen, amire szükség is van, mivel a Moov szoftveréből hiányzik a régi verzió intelligens nagyítása.
Bár a képernyő sokkal egyszerűbbnek tűnik az iGO alapú MioMapnál, valójában ugyanolyan jól használható navigáció közben (leszámítva a POI-k tolakodó megjelenítését). Egyedül talán az intelligens nagyítás hiányzott, bár az, hogy a következő, esetleg bonyolultabb manővert már előre láthatjuk, nagyon sokat segíthet például többszintes autópálya-kereszteződésekben.
Nem igazán volt problémánk a hangutasításokkal sem, ha nem is mondanánk tökéletesnek a rendszert, de arra megfelelő, hogy az esetek 90%-ban a készülékre való rápillantás nélkül is tudjuk, mit kell tennünk, és mikor.
Extrák és összefoglalás
Nincs sem MP3-lejátszó, sem képnézegető – helyettük azonban van NavPix. Ennek lényege, hogy ha geotaggelt (azaz földrajzi koordinátákkal, mégpedig lehetőleg készítésének koordinátáival ellátott) fényképeket töltünk fel a Moov-ra, akkor később már a fotók alapján is navigálhatunk: csak rá kell bökni az érdekes képre, és a készülék máris odavezet bennünket.
A másik extra a MioMore-féle keresés, amely az internetet is bevonja a POI-keresésbe. Ehhez a Moov 330 a beépített Bluetooth adaptert használja, amelyet telefonunkkal összekötve máris rendelkezésre áll egy közületi telefonkönyvhöz hasonló szolgáltatás: beírhatjuk például, hogy közelünkben keresünk kínai éttermet – és ha akad ilyen, már indulhatunk is vacsorázni.
Összegzés
Összefoglalva elégedettek voltunk az új Moov-val – árát is figyelembe véve jó vétel a PNA-k piacán. Nem tudunk azonban igazán pozitívan nyilatkozni az új szoftverről – bár ígéretes, de valójában még nem éri el a régi MioMap használhatóságát, ami azért különösen kényelmetlen, mert így a frissítést végrehajtó felhasználók valójában „downgrade”-et kapnak majd.
Értékelés: