TomTom Start2 autós navigáció teszt

2010. május 20. - mostSzólj hozzá!

A TomTom az a márkanév, amit általában a drága, felsőkategóriás PNA-kkal szoktak azonosítani. Mostani tesztünk alanya, a Start2 kivétel – ez a gyártó első próbálkozása a belépő szintű termékek között.

Drága PNA-t gyártani nem különösebben nehéz – már ha megvan hozzá a megfelelő felhalmozott tudás: nagy képernyő, teljes földrészeket lefedő térkép és minden létező funkció. Ezzel szemben az alsó kategóriában már nehezebb a feladat: a komoly árverseny miatt nagyon alaposan el kell gondolkozni, hogy melyek azok a részek, ahol a használhatóság rontása nélkül lehet az árat csökkenteni.

Jelen esetben a TomTomnak meglehetősen nehéz dolga van: a teljes, 42 országos Európa térképpel rendelkező Start2 árkategóriájában (40 ezer forint) rengeteg távol-keleti termék található, sok esetben iGO8-cal vagy iGO Amigóval, de ide pozicionálta a Garmin is a nüvi széria kisebb tagjait. A Start2-nek tehát erős mezőnyben kell, helyt állnia – lássuk, hogyan sikerül ez neki.

Külső

Annak ellenére, hogy olcsóbb kategóriába tartozik, a Start2 jól összerakott és masszív hatást kelt, akárcsak a kétszer ennyibe kerülő Go 950. A két GPS formaterve is hasonló, ám a Start2 kijelzője kisebb és képaránya is 4:3-as, így valamivel tömzsibb. Mérete 3,5”, felbontása pedig 320×240 pixel, azaz képe a mai „HD” mobilok mellett elég pixelesnek tűnik, de a PNA-k között teljesen elfogadható minőséget ad. Napfényben láthatósága teljesen megfelelő, tükröződésmentesítő felülete jól működik.


A szélvédőre rögzíthető autós tartó strapabíró, még a budapesti kátyús utakon is elmozdulás nélkül tudja tartani a Start2-őt. Szemben a drágább modellekkel, itt a tartó csak egy egyszerű műanyag elem, kiegészítő funkciók nélkül. Egyébként a tetején található apró fül benyomásával távolíthatjuk el belőle a készüléket. Ne tévesszen meg bennünket a tartó hátoldalának lyukacsos mintázata, a hangszóró ugyan valóban a készülék hátoldalán van, de a tartó kitakarja egy jó részét, csökkentve ezzel a hangszóró teljesítményét. Szerencsére a beszéd még így is elég hangos marad ahhoz, hogy vezetés közben is jól hallható legyen.

A hátoldalra került az egyetlen fizikai kezelőszerv, a bekapcsoló gomb, míg a töltésre, adatátvitelre és az opcionális TMC-vevő csatlakoztatására szolgáló USB port alul, jobb oldalon kaptak helyet. A Start2 „érdekes” extrája, hogy burkolata cserélhető. Ez a cég által StartSkin névvel illetett műanyag keret kapható vörös, kék, zöld, sárga és narancssárga színekben, darabonként 4000 forintos áron – aki tehát „egyedivé” szeretné varázsolni a készüléket, könnyen megteheti.

Telepítés, funkciók

A többi TomTomhoz hasonlóan az első bekapcsolás után a nyelvek kiválasztása következik – ezek között természetesen a magyar is megtalálható – majd ezután jöhet a bal- illetve jobbkezes működés megadása (ez főleg a kezelőszervek sorrendjét cseréli, hogy kezünkkel ne takarjuk ki a képernyőt), a mértékegységek és az időformátum kiválasztása. Ezután következik a pontos idő megadása, ami legalábbis egy, az időt atomórával mérő műholdakkal kapcsolatban álló eszköznél elég furcsa, utolsó lépésben pedig megadhatjuk az Otthon gombbal elérendő címet. A használatba vétel előtt még választhatunk egy rövid körutat a funkciók bemutatására, valamint dönthetünk arról is, hogy csatlakozunk-e a térképjavítások megosztását szolgáló MapShare-hez.

A MapShare-en kívül a drágább készülékekben megismert szolgáltatások közül rendelkezésre áll az IQ Routes, ami egy rendszeresen frissülő, a KRESZ-információk helyett inkább a cég többi készüléke segítségével begyűjtött, valós közlekedési adatokat használó adatbázis, amely segíti a „jobb” tervezést, a dugók elkerülését. Tapasztalatunk szerint a rendszer kiválóan működik, és a TMC-vel kiegészítve tényleg nagyon jó minőségű útvonalakat tervez, sokszor egészen apró utcák segítségével megkerülve a neuralgikus pontokat.

A Start2-ben megtalálható továbbá az Advanced Lane Guidance – ez egy rajzos megoldás, amely a többsávos kereszteződésekben és csomópontokban segít a megfelelő sáv kiválasztásában. Külföldön, egy többszintes autópálya-kereszteződés közelében felbecsülhetetlen érétkű segítség ez a funkció.

1. oldal - Külalak és funkciók
A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!