- 2013. december 12., 13:00
A 4K az új Full HD; a felbontás négyszerezésével minden eddiginél részletgazdagabb képet kaphatunk.

A 3D finoman szólva sem jött be a tévégyártóknak, ezért gyorsan, mindössze kétévnyi próbálkozás után más fejlesztési irányt kerestek. Persze az üstben egy ideje az OLED is ott van már, és az első készülékek Magyarországra is megérkeztek, azonban az teljesen egyértelmű, hogy a technológia még nem áll készen arra (azaz nem elég olcsó ahhoz), hogy tömegek számára is elérhető legyen. A felbontás növelése viszont mindig hálás téma: így volt ez akkor is, amikor megjelentek az első HD, majd később az első Full HD felbontást kínáló készülékek. Az eladott készülékek átlagos képátlója lassan egyébként is nő, de a felbontás újbóli növeléséhez leginkább az szolgáltat alapot, hogy ma már az 55 colos és nagyobb képátlójú készülékek is szép piaci részesedést mondhatnak magukénak. Az első UHD felbontású tévék már tavaly megjelentek, azonban 85 colos képmérettel, megfizethetetlenül drágán. Viszont, ahogyan arra számítani is lehetett, idén év elején elérhetővé váltak az első „kisméretű” UHD tévék, 55-60 col körüli képmérettel, és ma már ott tartunk, hogy minden neves gyártó termékpalettáján legalább kétféle, de inkább háromféle méretben vannak a Full HD felbontáshoz képest négyszeres részletességet nyújtó típusok. Közülük teszteltük most a Samsung F9-es sorozatába tartozó 55 colos verziót, az 55F9000-et.

Külső

A Samsung évek óta élen jár a dizájn tekintetében, ugyanakkor most már az összes versenytársról elmondhatjuk, hogy a tervezők nagyon igyekeznek, ezért a felső- és csúcskategóriás készülékek között egyre nehezebb egyedit alkotni. Főleg, hogy a technológiai fejlődés tekintetében nagyjából minden gyártó hasonló utat jár be, így a tekintetben sincsenek egetverő különbségek, hogy egyik vagy másik gyártó milyen vékony kávába tudja bújtatni az aktuális modelleket.

Ha összességében nézzük, akkor természetesen a Samsung F9000-es sorozatába tartozó készülékek is kiváló dizájnt kaptak, a nálunk járt tesztpéldányra (is) azt mondhatjuk, hogy elsőre teljesen olyan, mint amilyennek egy csúcskategóriást modellt várunk. Az 55F9000 számos apró finomságot tartalmaz, így arról viszont szó sincs, hogy dizájnja a mai mezőnyben unalmas lenne. A grafitszürke káva viszont nem tartozik az izgalmas megoldások közé, a Samsung mérnökei ugyanis úgy döntöttek, hogy teljesen hétköznapi „tokot” használnak; nincsen keret nélküli kialakítás, amivel csak egyetérteni tudunk, hiszen ez többnyire azzal szokott járni, hogy a kijelző az átlagosnál sokkal jobban türköződik. A klasszikus dizájnon azért egyet csavartak a mérnökök, mert az egész készüléket egy vékony, fémszínű keret is körülveszi. Ez apró, de nagyon fontos díszítés, mert így a káva tökéletesen passzol a fém talphoz valamint az egyedi formájú, szintén fémből készült nyakhoz.

A gyártók szerencsére leszoktak arról, hogy a kávát mindenféle feliratokkal tűzdelik tele; a Samsung tévéjére is csak a márkajelzés került fel, a szokott helyre, a káva alsó részére. A káva egyetlen érdekességet mégis rejt: a felső élen középen találjuk ugyanis a Skype kamerát, amely alapesetben visszahúzódik a készülékházba, így nem koszolódik, és nem is töri meg a vonalvezetést. A gombok, ha szemből nézzük a tévét, akkor a káva jobb oldalán helyezkednek el, hátul. Az elrendezés merőben szokatlan, mert sok gomb helyett egyetlen D-Padot kapunk, középen egy Menü/OK/Bekapcsoló gombbal.

A hátlapon azonban nem ez az egyetlen furcsaság: a tévén ugyanis nem találjuk meg a hétköznapi csatlakozópanelt sem. Hátul mindössze a CI-adapter helye, egy USB port illetve egy One Connect feliratú aljzat sorakoznak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a tévéről lemaradt volna a HDMI és a többi megszokott bemenet, ezeket azonban a Samsung egy külön dobozba helyezte el. Azon lehet vitatkozni, hogy ez a megoldás jó-e vagy sem – mi afelé hajlunk, hogy nem túl praktikus.

Vagy, ha már így adódott, akkor a Samsung igazán megoldhatta volna azt, hogy aki akarja, az felerősíthesse a hátlapra a dobozt. A különcködés pontos okát nem lehet tudni, de gyaníthatóan technikai okok állnak a háttérben. Az evidens, hogy egy ekkora tévébe a portok szépen befértek volna, így a mi tippünk inkább az, hogy a Samsung később esetleg frissíteni szeretné a csatlakozókat.


Az F9000-es széria ugyanis már a januári CES-en bemutatkozott, jóval azelőtt, hogy a HDMI 2.0 elkészült volna. Így, bár a tévé képes az UHD felbontású tartalmak megjelenítésére, erre azonban legfeljebb csak 30 fps képfrissítés mellett képes – egy új dobozzal viszont a HDMI 2.0 és így a 60 fps is elérhető lenne. Mindez nyilván azt is jelenti, hogy nemcsak a dugaszok, hanem az elektronika is a külső dobozban van, legalábbis részben. A One Connect hátsó részén szépen sorban a következő csatlakozókat találjuk meg: digitális hangkimenet (optikai), Ethernet, négy HDMI port (MHL, ARC), RGB bemenet, AV bemenet, komponens bemenet, három antenna csatlakozó (analóg/DVB-T/C és két DVB-S), jack hangkimenet és IR kimenet.

Címkék