Nincs időd napi szinten követni az eseményeket? Iratkozz fel heti hírlevelünkre! E-mail cím:

Mit érdemes tudni a garanciális ügyintézésről?

2009. december 23. - mostSzólj hozzá!

A karácsony elmaradthatatlan kelléke a sok-sok ajándék – a következő napok viszont sokszor a felesleges, esetleg hibás termékek visszavételéről, cseréjéről szólnak. Cikkünkben az ehhez kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat szedtük össze.

Az ideális világban elmegyünk összespórolt pénzünkkel a boltba (vagy megnyitjuk az online áruház weblapját), kiválasztjuk és kifizetjük a kinézett terméket, majd használjuk amíg akarjuk. Sajnos a való élet kicsit máshogy működik: előfordulhat, hogy az adott árucikk idő előtt elromlik, vagy vásárlás után rájövünk, mégsem ez az, amire vágytunk, vagy esetleg az ajándékozott nem elégedett a távoli rokon meglepetésével. Ilyenkor jó esetben következik a csere, a garanciális ügyintézés – rossz esetben viszont a tortúra, amelynek végén a pokolba kívánjuk majd az eladótól kezdve az adott márkáig/termékig mindent és mindenkit.

Netes buktatók

Online újságként elsőként a netes vásárlással kapcsolatos jogokat foglaljuk össze – már csak azért is, mert mi magunk is sokat vásárolunk interneten. Ennek a vásárlási formának a legnagyobb problémája, hogy fizikai valójában nem láthatjuk a megrendelt árucikket, tehát előfordulhat, hogy otthon derül ki, máshogy néz ki élőben, mint a fotón.

Tudják ez a jogalkotók is, ennek köszönhető az úgynevezett elállási jog, ami kimondja, hogy bizonyos kivételektől eltekintve netes vásárlás esetén lehetőségünk van a termék indoklás nélküli visszaküldésére, és jogosan követelhetjük a kereskedőtől a pénz visszafizetését. Ami a kivételeket illeti, ebbe a csoportba tartoznak a meghatározott időhöz kötött szolgáltatások (például online szállás- repülőjegy- vonatjegy foglalás, autóbérlés), az ételrendelés, illetve a koncert- vagy mozijegy is. Szintén nem illet meg minket az elállási jog, ha gyorsan romló terméket vagy olyasmit rendeltünk, amit higiéniai vagy más egészségügyi okokból nem lehet cserélni (dezodor, alsóruha, stb.) – legalábbis akkor, ha már felbontottuk, mert bontatlan csomagolásban ezeket is vissza lehet küldeni. Szintén nem illet meg minket az elállási jog egyedi rendelésre készített és netes aukción vásárolt árucikkek esetén.


Ha a neten vásárolunk, 8 munkanapunk van az elállásra

Az elállási jog az áru átvételétől, illetve a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés aláírásától számított 8 munkanapon belül illet meg bennünket – azaz közel két hetünk van arra, hogy eldöntsük: mégsem kell nekünk az adott termék. Ha így döntünk, az eladónak vissza kell utalnia számunkra a termék árát és postázási költséget – a visszaküldést viszont nekünk kell állnunk. Fontos, hogy az eladó nem követelheti meg az eredeti csomagolás bontatlan meglétét, az árut ugyanis jogunk van kipróbálni. Ha az adott bolt nem tesz eleget a jog által meghatározott kötelezettségeinek (ne felejtsük: egyetlen vállalkozás sem hivatkozhat arra, hogy náluk más szabályok érvényesek: a 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet mindenkire vonatkozik, és ettől legfeljebb a vásárlók számára kedvező irányba térhetnek el), akkor békéltető testülethez vagy bírósághoz fordulhatunk. Ha külföldi cégről van szó, érdemes először az Európai Fogyasztói Központ honlapján szétnéznünk.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!