Magától parkol a Nissan autója
Az autógyártó folyamatosan fejleszti biztonsági rendszereit – az NSC-2015 akár már képes magát is vezetni.
Tavaly ellátogattunk a Nissan Kawasakiban lévő tesztpályájára, ahol több érdekes biztonsági berendezést is ki tudtunk próbálni. Már akkor a levegőben volt, hogy az autók egyszer képesek lesznek magukat is vezetni – sőt, a technológia ehhez igazából már rég adott, ahhoz, hogy a magukat vezető autók a való életben is bemutatkozzanak, arra van leginkább szükség, hogy a mesterséges intelligenciájuk a vészhelyzeteket is jól kezelje.
A Nissan az idei CEATEC-re egy (relatív) hatalmas tesztpályát épített, és két NSC-2015 segítségével mutatta be, hogyan vezetik magukat a jövő autói (részben, legalábbis). Amint az a képeken is látszik, sem a helyszín, sem az autók nem voltak különösen preparáltak: a csarnokban a felfestés olyan volt, mint bármely közúton, és az autón is legfeljebb annyi különlegességet fedezhettünk fel, hogy karosszériájának alsó részéről több érzékelő is lelógott. A Nissan elsősorban azt demózta, hogy az mesterséges intelligencia mennyire hatékonyan tudja értelmezni az útburkolati jeleket. A tesztautó megannyiszor hibátlanul teljesítette feladatát: egyenesen végigmenni az úton, de megállni minden zebra előtt és kikerülni a záróvonalakat, majd beparkolni a két hely egyikébe.
A cél az, hogy idővel mondjuk egy bolt előtt kiszállva elküldhessük az autót parkolni, majd amikor végeztünk, akkor visszahívhassuk ugyanoda. A Nissan első körben azonban természetesen nem ilyen „vad” dolgokra akarja majd használni az intelligens rendszert, hanem elsősorban arra, hogy a vezetőt segítse a veszélyes helyzetek elkerülésében. Ahogyan a videón is látszik, a tesztautók nagyon lassan haladtak, ennek azonban csak az elővigyázatosság volt az oka, az NSC-2015 normál tempóval (vagy legalábbis sokkal gyorsabban) is képes haladni.
Az EV-k segítségével a Nissan egy másik megoldást is demózott: egy mobiltelefonra letölthető app segítségével távolról is hozzáférhetünk az autó rendszereihez. Ily módon megoldható például, hogy a kamerák képét bárhonnan nyomon kövessük, illetve később a mobil alkalmazást lehet majd használni akkor is, ha az autót magunkhoz szeretnénk hívni.
A Nissan a remények szerint a rendszer egy kisebb tudású változatát már a 2015-ben forgalomba kerülő autóknál alkalmazni fogja, az elérhetőséggel kapcsolatban azonban semmilyen más információt nem sikerült megtudnunk.