- 2015. március 4., 15:15
Ausztrál mérnökök elkészítették az első, additív technológiával gyártott (vagyis nyomtatott), működő hajtóművet.
Hirdetés

Először a francia Safran egyik régi sugárhajtóművét szedték szét és gyártották újra, amihez egy év kellett. A második hajtóművet már három hónap alatt el tudták készíteni, ezt viszont nem adták oda a Safrannak, hanem bemutató darab lett belőle. Most egy harmadikat terveznek, amely más anyagokat használ, erősebb és könnyebb lehet. Ha minden az ausztrál Amaero Engineering és a Monash University mérnökeinek tervei szerint zajlik, ez a harmadik hajtómű már alkalmas lehet arra, hogy három éven belül üzleti tanúsítványt kapjon. Ezzel vállalat a Boeing és az Airbus beszállítója is lehet, ha meg tudja venni a nagyobb repülők hajtóműveihez szükséges nagyméretű 3D-nyomtatókat. Az eljárással háromszor-négyszer gyorsabban, kevesebb energia befektetésével lehet sugárhajtóművet készíteni.

Mivel a modern hajtóművek anyaga alumínium, titánium, nikkel és más fémekből áll, a 3D-s nyomtató ún. szelektív lézer szinterezést (SLS) végez, a fémpor bizonyos részeit megvilágítva összeolvasztja azokat. A nagy pontosságú eljárással a GE Aviation és a Safran több mint 19 olyan sugárhajtóműben használható fúvókát gyártott, amelyet hagyományos forgácsoló eljárásokkal nem lehetne létrehozni. A 3D-nyomtatás hasznosságát a repülésben tavaly a BAE Systems már felvetette, szerintük 2040-re már a civil repülésben is megjelenhet az a technológia, amelyet a pilótanélküli vadászgépek (UAV-k) helyszínen történő gyártásához hamarabb fognak majd használni.

Címkék