- 2017. július 26., 14:38
2040-től az Egyesült Királyságban csak elektromos és hibrid üzemű autókat lehet majd forgalomba helyezni.
Hirdetés

Ez legalábbis a terv, de nem valószínű, hogy a britek környezetvédelmi programjának részeként bevezetendő intézkedésnek bármilyen akadálya lesz. A kormány eléggé borúsan látja a jövőt, a dízel és benzines autókat egyaránt környezetszennyezőnek tartja, amely nagymértékben hozzájárul az emberek egészségi állapotának romlásához és bolygónk elszennyeződéséhez. Persze ha a tervezetből tiltás is lesz, az még nem jelenti azt, hogy a szennyező járművek azonnal eltűnnének az utakról, viszont az autógyártók többé nem értékesíthetnék azokat a típusokat, amelyekben nincsen elektromos meghajtás. Az autók átlagos elhasználódási idejét figyelembe véve még legalább 15-20 évre lehet szükség, hogy a benzines és dízelüzemű autók teljesen kikopjanak a forgalomból – bár a Konzervatív Párt szeretné elérni, hogy 2050-re ezek az autók teljesen eltűnjenek a brit utakról. A „régi” autók lecserélését viszont felgyorsíthatja, ha a kormány egyúttal megtiltja a túlságosan szennyező autók közlekedését a csúcsidőszakok alatt, vagy valamilyen büntető adót vet ki a tulajdonosokra.

Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy a brit kormány mit tervez annak érdekében, hogy megszeretesse (de legalábbis elfogadtassa) az elektromos autókat a lakossággal, de a cserét valószínűleg egy kompenzációs program is segíteni fogja – akár már 2020-tól. Jelenleg minden száz eladott autóra csupán négy elektromos vagy hibrid példány jut a szigetországban, ami szinte semmi. Ennél is fontosabb kérdés azonban, hogy a töltést hogyan lehet majd megoldani. Amennyiben az elektromos autók száma ugrásszerűen emelkedni fog, városszerte rengeteg töltőre lesz szükség, ezek telepítése pedig nem kevés pénzt emészthet fel.

Az Egyesült Királyság nem az első ország egyébként, amely a tiltás útjára lépne; július elején a francia környezetvédelmi miniszter is olyan bejelentést tett, amely szerint a dízel- és benzinüzemű járműveket 2040-től nem lehetne értékesíteni Franciaországban, 2050-re pedig az összes ilyen autót ki kellene vonni a forgalomból. Ha az Egyesült Királysághoz és Franciaországhoz csatlakozik még Németország és a többi nagy európai ország is, akkor az autógyártóknak az eddiginél is komolyabban kell venniük az elektromos autók fejlesztését. Egyelőre úgy tűnik, hogy hosszú távon az elektromos autókra átállni jó megoldás, az viszont komoly kérdést vet fel, hogy a forgalomból tömegével kivont, de még bőven működőképes autók sorsa mi lesz. Ha ugyanis ezeket az autókat nem semmisítik meg, hanem csak eladják mondjuk Afrikába, akkor azzal a probléma helyi szinten megoldott lesz (többé-kevésbé legalábbis), de a globális környezetszennyezés nem fog csökkenni.

Címkék